Dopasuj się do klienta

Jak wszyscy wiemy praca marketingowca polega na tworzeniu i rozpowszechnianiu treści. Często to „rozpowszechnianie” jest najważniejsze – w końcu duży zasięg to podstawa. Im więcej ludzi zobaczy naszą reklamę, tym lepiej. Generalnie to stuprocentowa prawda, ale jednak diabeł tkwi w szczegółach.

Całe planowanie kampanii marketingowej trzeba zacząć od myślenia o jej celowości. Czego my oczekujemy? Co chcemy osiągnąć poprzez rozpowszechnienie różnorodnych komunikatów marketingowych? Jaki jest tego cel?

Oczywiście, że wszystkie te działania mają zmierzać do zwiększenia sprzedaży. Warto się  jednak zastanowić czy aby na pewno ta nasza cała produkcja marketingowa rzeczywiście da taki właśnie rezultat?

 

Dobrze jest tu sobie odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Jakiego komunikatu oczekuje od nas klient?
  • Jakiego my oczekujemy zachowania ze strony klienta jeśli zobaczy nasz komunikat?
  • Czy nasz komunikat marketingowy daje konkretną wartość klientowi?
  • Czy my w ogóle wiemy do kogo ma trafić nasz komunikat? Czy on do tej osoby trafia?

 

Jeśli uda się odpowiedzieć na powyższe pytania, to będziesz miał przygotowaną sporą część strategii marketingowej. To jest też pierwszy krok do budowy skutecznego przekazu marketingowego.

 

Jak to może wyglądać w praktyce?

  • Identyfikujesz trzy grupy potencjalnych klientów, które są zainteresowane podobnym asortymentem Twoich produktów
  • Do każdej z tych grup dopasowujesz swoją ofertę. Najprostszym przykładem takiej segmentacji jest zebranie w jednym miejscu rozwiązań dedykowanych dla konkretnych grup lub branż np. oferta dla energetyki, oferta dla przemysłu itp.

 

W tym wszystkim warto pamiętać, że klientem jest zawsze konkretna osoba. W sprzedaży B2B, a więc między przedsiębiorstwami,  rzadko kiedy można mówić o statystycznym kliencie.

Jeśli więc nawet przygotowujesz ogólną, standardową reklamę, to potencjalny klient i tak będzie szukał w niej elementów które są istotne dla NIEGO. Jeśli będzie miał poczucie, że Twój produkt lub usługa rozwiązuje jego problem, to uczyniłeś pierwszy krok aby zdobyć klienta.

 

Kluczem do powodzenia jest dopasowany komunikat

Im bardziej Twój przekaz będzie zindywidualizowany, tym większe szanse na odzew ze strony klienta.

Jeśli przygotujesz ogólną reklamę, to klient musi sam odnaleźć w niej elementy, które będą adresowane bezpośrednio do niego.

Pomyśl jednak, czy nie warto ułatwić mu to zadanie i OD RAZU przygotować komunikat IDEALNIE dopasowany do jego potrzeb? Czyż nie jest to świetny sposób aby wyróżnić się rynku?

Taka indywidualizacja reklamy oczywiście wiąże się z dodatkowym nakładem pracy. Tu już każdy musi sobie indywidualnie odpowiedzieć na pytanie, jakie nakłady warto ponieść. Może być tak, że aby zdobyć jednego klienta warto będzie zorganizować konferencję. Jeśli ten klient może wygenerować 50% kwoty rocznych obrotów, to może to być świetnym pomysłem. Wszystko zależy od tego, kim są Twoi potencjalni klienci.

Dopasowany przekaz to podstawowy warunek budowy relacji. Jeśli zainteresujesz klienta to możesz liczyć na to, że odwiedzi Twoją stronę i zostawi swój adres mailowy. W ten sposób uzyskasz bezpośredni do niego kontakt, co pozwoli prowadzić dalszą komunikację, a w tym także – dostarczyć argumentów, które przekonają go o tym, że warto wybrać Twoje rozwiązania.

Na zakończenie trzeba podkreślić jedną rzecz o której warto pamiętać – typowy klient nie istnieje. Każdy nabywca ma swoje powody aby dokonać zakupu. Warto je poznać i wprost na nie odpowiedzieć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *